Interview | Maaike de Reuver - Generations at work
17916
post-template-default,single,single-post,postid-17916,single-format-standard,bridge-core-3.3.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-smooth-scroll-enabled,qode-theme-ver-30.8.3,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-8.0,vc_responsive

Interview | Maaike de Reuver

Interview | Maaike de Reuver

“De generatiekloof is de grootste disruptiefactor van het moment”

Generatie-expert en sociaal psycholoog Kim Jansen over wrijving op de werkvloer

link

75% van de Nederlandse werknemers vindt dat hun organisatie onvoldoende rekening houdt met de verschillen tussen generaties op de werkvloer, zo blijkt uit onderzoek van Randstad. En dat terwijl organisaties die zich richten op generatiemanagement bewezen succesvoller zijn. Kim Jansen is generatie-expert en sociaal psycholoog. Food Inspiration sprak met haar en vroeg haar hoe we in onze gastvrijheidssector de generatiekloof op de werkvloer kunnen overbruggen.

‘De generatiekloof is op dit moment de grootste factor die voor disruptie zorgt op de werkvloer’, schrijft Jansen in haar boek Het generatie-effect (2024). De botsingen die ontstaan tussen werknemers uit verschillende generaties zorgt volgens de sociaal psycholoog zelfs voor meer nadelige effecten op het werk dan de ophef rondom thuiswerken of de ontwikkelingen rondom artificial intelligence. En dat terwijl heel veel onderzoeken aantonen dat generatiemanagement kan helpen om positieve bedrijfsresultaten te behalen.

Bedrijven met diverse teams hebben 25% meer kans om bovengemiddeld winstgevend te zijn

Organisaties die zich namelijk richten op het dichten van de generatiekloof, zijn bewezen succesvoller in het aantrekken en behouden van talent en het verbeteren van hun bedrijfsprestaties. Bovendien presteren ze beter op het gebied van innovatie, klanttevredenheid en financiële resultaten, zo blijkt uit cijfers van Deloitte. Bedrijven met meer diverse teams hebben volgens McKinsey & Company zelfs 25% meer kans om bovengemiddeld winstgevend te zijn.

Generatieverschillen zijn van alle tijden
De multigenerationele workforce is van alle tijden. Toch zijn volgens Jansen anno 2024 de verschillen groter dan ooit. Doordat mensen tegenwoordig namelijk langer doorwerken dan vroeger, zijn er meer generaties op de werkvloer, waardoor we ook met meer verschillende mensen en meningen moeten zien te dealen.

De oplossing: interactie
Jansen: “Het managen van mensen van verschillende generaties op de werkvloer is lastig. Toch zijn we als mens wel in staat om open te staan voor verschillende denkwijzen, en is het binnen een bedrijf zelfs slim om die verschillen ook te benutten. Interactie is daarvoor het sleutelwoord, al gaat het op dat gebied binnen veel bedrijven niet altijd goed. Op vakinhoud kunnen jong en oud vaak prima met elkaar communiceren, maar er wordt in maar weinig situaties uitgesproken waar men echt behoefte aan heeft of tegenaan loopt. We begrijpen elkaar gewoon niet zo goed. Terwijl vele onderzoeken uitwijzen: als je elkaar wat beter begrijpt, ga je elkaar ook leuker vinden. En dan wordt samenwerken ook makkelijker. Alles begint bij elkaar beter leren kennen en luisteren, echt luisteren, naar de mening van de ander.”

 

Geschreven door Maaike de Reuver
Expertise: Trendduidingen, foodservice-ontwikkelingen, start-ups, catering

Schrijft als hoofdredacteur van Food Inspiration over wat haar opvalt in de foodservicebranche in binnen- en buitenland. Als oprichter van cateringbedrijf We Canteen ligt haar expertise van oorsprong in de catering, en is ze altijd op zoek naar de nieuwste en meest vernieuwende foodstart-ups, die ze letterlijk en figuurlijk het podium biedt.